Alkmaar, orgelstad

Drie liefhebbers van orgels en orgelmuziek, Hans Steketee, Frank van Wijk en Leen Spaans kwamen op het idee om een boek samen te stellen over de unieke verzameling van alle orgels die Alkmaar, Schermer en Graft-De Rijp rijk zijn.

Een boek vol prachtige foto’s, interessante verhalen en een beschrijving over het binnenste van een orgel.
Dit in samenwerking met de Stichting Vrienden van het Orgel, Alkmaar. Zij trokken er op uit om de 30 orgels te bezoeken en de orgelpijpen te laten klinken en te beluisteren. Zo kwam een boekwerk tot stand over de vaak monumentale en historische orgels die Alkmaar en omgeving rijk zijn.

Dertig orgels, wordt dat niet een beetje saai? Nou helemaal niet. Want tussendoor staan er ook verhalen en anekdotes over de (kerk-) gebouwen waarin al die orgels een plek kregen.

Natuurlijk vinden we in het boek een beschrijving over onze beide orgels, 2 van de 30, en de bijbehorende gebouwen, Stompetoren en Schermerhorn – Westeinde, in het boek nog de Gereformeerde Kerk genoemd.

En wel heel bijzonder voor onze protestantse kerk in de Schermer is het voorwoord, geschreven door Pieter van Dijk, stadsorganist van Alkmaar. Pieter was begin jaren tachtig organist van de toen nog Hervormde Gemeente Schermer, in welke hoedanigheid hij op vier bijzondere orgels de diensten begeleidde. Hij schrijft : ” Een geheel eigen geluid is te horen in de Grote Kerk te Schermerhorn. Vooral dit Courtain orgel heeft mij zeer geïnspireerd.” Leuk om te melden : dit orgel krijgt volgend jaar een stevige opknapbeurt, tot nog meerdere inspiratie.

Het fraaie orgelboekwerk is op 15 juni gepresenteerd in de Kapelkerk te Alkmaar.

Het is in onze beide kerken in te zien en voor niet al te veel geld te verkrijgen. Van harte aanbevolen.