Bij de deur van… Interview door ds. Marius

Begin maart kreeg ik een uitnodiging van ds. Marius om geïnterviewd te worden. Ik kreeg de vragen van tevoren maar die vond ik nogal lastig. Dus heb ik ze een beetje veranderd zodat het niet meer zo op een enquête leek. Toen Marius kwam hebben we eerst gezellig koffie gedronken en bij gekletst. Daarna maakten we de opname, na wat gehannes met snoertjes en een clipje. Het ging ongeveer zo. Marius stelde 5 keer een vraag en ik mocht ermee doen wat ik wilde.

Wat corona me heeft gebracht?
Een lastige vraag. Het feit dat je bij me aan de deur komt en zo de verbondenheid met de gemeente wilt tonen waardeer ik zeer. Ook dat de regering ons wil helpen om ons te wapenen tegen deze nieuwe ziekte vind ik iets om dankbaar voor te zijn. Maar ergens doet het me denken aan mijn examentijd toen iedere leraar zijn eigen vak het belangrijkste vond: daar moest je zeker je uiterste best voor doen. Ik bedoel: vergeten we niet dat er ook andere ziektes zijn waar geen kruid tegen gewassen is? Ik heb een heel grote familie waar als rode draad niet de coronabesmetting doorheen loopt, maar het verlies van levens aan kanker.

Nieuwe dingen in deze bijzondere tijd
Ik heb leren beeldbellen met de kleinkinderen, zoomen met kennissen en Netflixen. Op zondag geniet ik via YouTube van verfrissende kerkdiensten, zoals die uit de Keizersgrachtkerk. Dan sta ik in mijn eentje in de kamer, ontvang de zegen en zing ontroerd met het slotlied mee. Later bekijk ik dan met een kopje thee onze eigen uitzending als een
middagdienst en voel me verbonden met onze eigen gemeente.

Bijzondere dingen ervaren
Heel bijzonder leuk vond ik het toen Dirk Gootjes zomaar opeens mijn erf op fietste om te
vragen hoe het met me ging. Ook de telefoontjes, zomaar uit belangstelling, doen me goed. Op mijn wekelijkse uitje naar de plaatselijke supermarkt of tijdens een wandelingetje zomaar even een zwaai, een groet of een praatje vind ik heerlijk. Op YouTube volg ik het programma ‘Zingen als vanZelf’, waar ik heel blij van word. Ook heb ik nu om de 14 dagen een spelletjesmiddag met mijn vriendin die ook alleen woont. Zo zoek ik alternatieven voor mijn hobby’s.

Dankbaarheid
Er is veel waar ik dankbaar voor ben.
’s Morgens als ik wakker word en me gezond voel. De zorgzaamheid van mijn kinderen. De mooie plek waar ik onbezorgd mag wonen. Onze actieve kerk die zich blijft ontwikkelen. Misschien is een nieuwe denktank een idee?

Groeten
Aan allen die in deze tijd zo pijnlijk ervaren hoe kwetsbaar ons leven is. Als je je opgegeven hebt voor de nieuwsbrief krijg je het interview ‘Bij de deur van…’ wekelijks toegestuurd.

Adri