Een geanimeerd gesprek

Hier en daar wat krantenknipsels. Op de tafel  een stuk krant waarop flink gestudeerd was.

Acht deelnemers aan de Huiskamerkring Goud openen zo het nieuwe seizoen op donderdagmiddag 5 september. Gerda verwelkomt met ‘Een glimlach’.

Er is veel dat opviel in het nieuws.

Ik geef mijn leven een 10

Een man verwelkomt theaterbezoekers in een prachtig rood kostuum. Zo verspreidt hij wat vreugde in het leven en geniet ervan. Hij geeft zijn leven een 10. Hoe zit dat bij ons? Kunnen we ook een cijfer geven?

Onrecht en genade

Hoe onrechtvaardig voelt het als het openbaar ministerie een strafzaak begint tegen een verpleeghuisarts die na zorgvuldige afweging euthanasie verleende bij iemand die wilsonbekwaam was. Een juridische zoektocht over de rug van deze arts.

De gedachten gingen meteen naar een soortgelijke zaak bij een huisarts in Tuitjenhorn.

Bert Keizer zou in zo’n geval bij dementie eerder kiezen voor palliatieve sedatie.

Een andere kant van euthanasie is, dat God het leven geeft en het ook weer neemt.

In hoeverre mag de mens ingrijpen? Kan euthanasie genade zijn?

Wat is eigenlijk een voltooid leven? Daarover komt een wetsvoorstel.

Kunnen  we eenzaamheid verlichten, zoals een kleuterklas op bezoek bij een zorgcentrum?

En hoe zit dat dan bij jongere mensen? Kunnen we zelfdoding voorkomen?

Dat zijn grote problemen waar veel over te zeggen is.

Roeping, huh wat is dat?

Een jonge SP-fractievoorzitter wordt uit roeping priester en volgt op Rolduc zijn opleiding.

Is het ook roeping als je lid wordt van de kerkenraad? Het voelt meer als een plicht of het nemen van je verantwoordelijkheid: iemand moet het toch doen!

Er is verschil tussen geroepen worden of je geroepen voelen.

Voelde jij je ooit geroepen?

Stroomstootwapen

Gelukkig krijgt de politie een stroomstootwapen om zich te verweren tegen agressievelingen.

Maar zou het nou echt zo erg zijn dat dat nodig is, en is het niet gevaarlijk?

Daarmee kunnen daders tijdelijk uitgeschakeld worden. Dat is misschien beter dan neerschieten. De toenemende agressie tegen hulpverleners vraagt misschien wel om dergelijke maatregelen.

Het Christendom is ons verleden, niet onze toekomst

De kop boven een artikel over een pas verschenen boek.

Het praktiserend Christendom is op de terugtocht. Religie zonder geloof is cultuur.

De vraag is of secularisatie (wereldgelijkvormigheid) verwerpelijk is.

Als het individualisme doorschiet, dan wel. Maar zolang de mensen zorgzaam voor elkaar zijn en zo de christelijke waarden uitdragen, zien we het niet zo somber in.

Maar de vraag is wel: waar haal je je inspiratie vandaan? Wat is onze toekomst?

We zijn blij dat de gemeenschap die we kerk noemen, er nog voor ons is.

Zo eindigde deze middag weer met een glimlach.

Volgende bijeenkomst:

Donderdag 31 oktober, 14.00 – 16.00 uur bij Adri en Piet, o.l.v. Jeanne

Thema:  Wat valt mij op in het nieuws.

Adri