Jaarverslag van de Protestantse Gemeente Schermer

Hieronder vindt u het jaarverslag van onze gemeente van januari tot december 2017.

In 2017 stond het beroepen van een nieuwe predikant centraal. Op de gemeentevergadering op 19 februari is het advies van de commissie Toekomst PG Schermer besproken. Ondanks de zorgen (menskracht en financieel), wordt met nadruk de wens uitgesproken om een eigen predikant te beroepen.

Voordat een gemeente een predikant mag beroepen, moet zij een solvabiliteitsverklaring ontvangen van het RCBB (Regionaal College voor de Behandeling van Beheerszaken). Begin 2017 is deze aangevraagd. Eind mei is deze solvabiliteitsverklaring ontvangen. Hierin is vastgelegd, dat onze gemeente een predikant voor 70% mag beroepen. De diaconale bijdrage in de predikantskosten is verhoogd naar 3/7 van de kosten. Voorwaarde is wel dat de predikant 30% van zijn/haar werkzaamheden zal invullen met diaconale taken. Dit is aangepast in het beleidsplan en de profiel schets van de predikant.

De kerkenraad heeft besloten geen aparte beroepingscommissie in te stellen, maar dit zelf te doen. Daarnaast is besloten, dat we in 1e instantie proberen een predikant aan te stellen vanuit de mobiliteitspool. Het voordeel hiervan is, dat deze aanstelling voor een bepaalde tijd geldt (3 jaar) en dat er begeleiding is voor zowel predikant als voor de kerkenraad vanuit deze pool. Begin juli heeft de mobiliteitspool de advertentie geplaatst. Eind augustus bleek, dat de pool slechts één passende kandidaat aan onze gemeente kon voordragen. Met deze kandidaat zijn een aantal intensieve gesprekken gevoerd, die helaas geen positief resultaat hebben gehad.

Voor de kerkenraad bleef er nu geen andere keus over dan een predikant te beroepen voor onbepaalde tijd. Begin november is hiervoor een advertentie geplaatst op de web site van de PKN. Van het mobiliteitsbureau van de PKN hebben we een advieslijst met predikanten, passend bij onze gemeente, ontvangen. We hebben deze predikanten gemeld, dat wij een vacature hebben. Helaas heeft de vacature niet gestaan in het december nummer van ‘Woord en Weg’, terwijl dit wel was toegezegd. Hij zal nu staan in het januari nummer.

Dit jaar hebben Marleen Kramer, Jeannette Streefland, Jac Smit en Maurice Peeters na een bewogen periode afscheid genomen van de kerkenraad. Zij hebben zich lange tijd ingezet voor onze gemeente. Heel blij zijn we, dat er dit jaar 6 nieuwe leden en een notulist zijn toegetreden tot de kerkenraad. De kerkenraad is nu weer op de gewenste sterkte en bestaat uit de volgende leden:

Peter Leegwater (voorzitter), Aleid Hagen (scriba), Henny Smit en Hans Kramer (ouderlingen), Loes Fritzsche, Karel Kostelijk, Dik Michielen en Gerda Heusinkveld (diakenen), Aart Vijfvinkel (kerkrentmeester) , Marius Braamse (adviseur), Ella Meulbroek (notuliste). De kerkenraad heeft dit jaar 9 keer vergaderd, waarvan er 4 extra werden ingelast.

Er is een gezamenlijk overleg geweest met het moderamen van Graft-De Rijp en van Alkmaar. Naast de kennismaking, zijn er zorgen gedeeld . Ook is besproken of in de toekomst gezamenlijke activiteiten mogelijk zijn. Op 14 oktober is er een kerkentour gemaakt door de kerkenraden langs 6 kerken van de drie gemeentes. Ook heeft het moderamen kennis gemaakt met het moderamen van de gemeente Koggenland.

Er zijn 4 gemeentevergaderingen geweest, waarin naast de gebruikelijke onderwerpen als jaarrekeningen, begrotingen en jaarverslagen, vooral gesproken is over de toekomst van onze gemeente en het beroepen van een predikant. De startzondag is gehouden op 24 september. Na de gemeente vergadering was er een gezamenlijke broodmaaltijd gevolgd door een boottocht.

Aleid Hagen (scriba)