ZWO-collectes in maart

4 maart 2018     ZWO   Zending (40 dagentijd) Papoea

Almere is een jonge stad waar sociale samenleving ontbreekt en veel armoede en werkloosheid voorkomen. Samen met ander kerken staat de Protestantse Kerk in Almere mensen in (financiële) nood bij met praktische hulp, waaronder een sociale supermarkt. Hier krijgen klanten niet een standaard voedselpakket, maar een persoonlijke pas om boodschappen te doen die aansluiten bij hun behoefte en gezinsgrootte. Ook is er een kleding, meubel en witgoedloket. Jaarlijks helpt de kerk hiermee tussen de 1300 en 1500 mensen. Al de verschillende activiteiten vinden plaats op 7 locaties verspreid over de stad. De kerken willen alles onderbrengen in 1 pand. Dit alles voor een sociaal project in deze stad.

18 maart 2018       Kerk in actie   Kinderen in de knel in Zuid-India

In Tirupur, een industriestad in Zuid-India, werken maar liefst een miljoen mensen in de textielindustrie. Veel textielarbeiders zin afkomstig uit andere delen van India. Eenmaal in de stad aan gekomen, moeten hun kinderen bijdragen aan het gezinsinkomen waardoor ze niet naar school kunnen. Hoewel kinderarbeid verboden is in India, werken duizenden kinderen onder slechte omstandigheden in textielfabrieken. De organisatie SAVE spoort deze kwetsbare kinderen op. Als SAVE- medewerkers zien dat een kind aan het werk is, lichten zij de autoriteiten in. Deze halen het kind weg en nemen juridische stappen tegen de eigenaar. Vervolgens zoekt SAVE samen met de ouders naar mogelijkheden om het kind naar school te laten gaan. Dank zij uw gave kunen de kinderen naar school in plaats naar de fabriek.

25 maart 2018     ZWO Kerk in Actie   Oeganda

Moeders zijn de ruggengraat van de Oegandese samenleving, maar armoede, ziekte en huiselijk geweld maken hun leven zwaar. Mothers’ Union, het vrouwennetwerk van de Orthodoxe Kerk, wil hier verandering in brengen. Medewerkers bezoeken vrouwen in afgelegen dorpen en leren hen nieuwe vaardigheden aan, bijvoorbeeld hoe zij uit de armoede kunnen komen en hoe een stabiel gezinsleven kinderen tot bloei kan brengen. Ook geeft Mothers’ Union voorlichting over hiv/aids, traint ze vrouwen in het omgaan met conflicten en versterkt ze de positie van vrouwen in de kerk. Deze activiteiten zijn zeer succesvol. Moeders voelen zich door dit netwerk gesterkt om een actievere rol te spelen in hun gezin, kerk en dorp.

29 maart 2018     Pit Pro Rege

Stichting Koninklijke Pit Pro Rege ontstond in 2009 uit een samenvoeging van de vereniging Koninklijke Nederlandse Militaire Bond: Pro Rege, die zich bezig hield met militaire tehuizen. Stichting Protestants Interkerkelijk Thuisfront: PIT steunde organisaties en diensten die activiteiten ontplooiden gericht op de geestelijke verzorging in protestants christelijke zin van de Nederlandse krijgsmacht. De onderliggende gezamenlijke doelstellingen van Pit Pro Rege, namelijk aandacht vragen voor en verbeteren van het welzijn van militairen in de Nederlandse samenleving, zijn onveranderd gebleven. Wel zijn we in de loop van de tijd meer aandacht gaan geven aan de welzijns behoeften van veteranen en hun partners. Sinds 2014 werken we onder de naam ‘Hulp voor Helden’, om duidelijk te maken wat de kern van ons werk inhoudt.

CategorieënZWO