Verslag van een wintermiddagbijeenkomst

We zijn met elf personen bij elkaar en genieten eerst van de koffie en thee met zelfgebakken cake van Gerie. Marius opent met “Reiziger doet Golgotha” uit de gedichtencyclus van Gerrit Achterberg.

Ja, er is een vraag: “hoe ga je om met je geloof nu er zoveel verschil is in de bijbelverhalen en belevenis tussen vroeger en nu” “Hoe kun je je geloof vasthouden?”

In de antwoorden en vragen die daarop volgen zijn we al meteen in gesprek met elkaar. Boeiende uitspraken volgen er:

-je kunt niet altijd terugvallen op het geloof van vroeger

-de Bijbelverhalen zijn er voor ons, waar je nog altijd uit kunt putten

-ben je niet “ouderwets” als je naar de kerk gaat/aan geloof doet?

-geloof is een ervaring in jezelf, die moeilijk overdraagbaar is

-er is geen vanzelfsprekendheid van geloof, je ervaart het en je kunt ervoor kiezen

-door door de verhalen heen te kijken en door te vertellen zie je lijnen die elkaar raken

-je kunt verhalen uit het leven vertalen naar verhalen uit de bijbel (en omgekeerd)

-je herkent de emotie van de verhalen uit de bijbel, emotie is gevat in symbolen

-de opstanding van Jezus gaat door in verhalen, daarin staat Jezus op.

Na deze reeks van vragen/uitspraken komen we toe aan de kaartjes die Marius mee heeft. Om de beurt trekken we een kaartje waarvan we de tekst van tevoren niet weten.

• Waarin voel je je een rijk mens?

Met mensen samen zijn in de kerk of daarbuiten, als mensen je iets toevertrouwen, wordt dit ervaren als een geschenk. Er komt iets tot stand omdat je zelf een deur “open” zet. Je bent rijk door geloof en vertrouwen. Ook in moeilijke omstandigheden.

• Wat vind je moeilijk aan geloven?

De tijd nemen om er bewust mee bezig te zijn. Is het lastiger als je jong bent en het alledaagse leven je zo in beslag neemt?

Misschien ben je als ouder meer met het geloof bezig omdat de eindigheid van leven voor velen nadrukkelijker aanwezig is.

Het Christelijk geloof doet het vaak beter in tijden van verdrukking, het biedt dan hoop, houvast, en kun je het delen.

• Wat heb je in je leven ontvangen?

Medemenselijkheid, liefde, het kunnen delen van je levensverhaal.                                         Het verhaal van Jacob die de rivier de Jabbok oversteekt en worstelt met God.(genesis 32: 27-29) een leidraad voor je leven.

Ook in verdrietige en nare omstandigheden kan je later vaak ervaren dat je je in die periode “gedragen” voelt. Zoals het gedicht voetstappen in het zand verwoordt;

“mijn lieve kind, toen het moeilijk was, toen heb ik je gedragen”

• Wat zou de samenleving aan de kerk kunnen hebben?

Aandacht voor mensen, bijzondere diensten, zoals in de circustent in Stompetoren tijdens het 375-jarig bestaan van de Schermer.

Verbindend, om elkaar geven, omzien naar elkaar.                                                                                De kerk is subject van zijn eigen “zijn”. Predikant op de zuidas in Amsterdam die met zakenmensen gesprekken voert. Pastorale zorg, oog en oor voor anderen, wereldwinkel, in de kerk wordt niemand uitgesloten, “ze motte je nemen

Veel ethische dilemma’s in de samenleving worden vanuit het geloof bezien.

• Wat had je liever niet gekregen in je leven?

Een moeilijke vraag om te beantwoorden.

Dingen overkomen je en maken je tot degene wie je bent.

Lang alle kaartjes met vragen zijn niet aan bod geweest, door de veelheid aan ervaringen en gespreksstof is dat ook niet nodig. We zijn met elkaar in gesprek en dat is waar het om gaat!

Marius bedankt Gerie en Jaap voor de gastvrijheid en eindigt met een spreuk van Leo Vroman.

God behoede de mens en geve hem een zoen

Namens de aanwezigen,

Henny