Huiskamerkring Goud

Omdat we op 15 november als gespreksgroep naar de classicale bijeenkomst in Broek op Langedijk zijn geweest, was onze huiskamerkring verzet naar 16 januari 2019.
Jeanne ontving ons hartelijk. We waren met z’n achten. Hans en Alie hadden zich voorbereid als gespreksleider. Het thema was een tijdsbeeld n.a.v. het boek ‘Het goede leven’ van Annegreet van Bergen. Zij hadden het met een glimlach van herkenning gelezen.

Er is in de loop van de tijd veel veranderd.

• Vis wordt niet meer vervoerd in houten kisten met een laag ijs. Er zijn nu koelinstallaties.
  • De verzuiling speelt geen rol meer bij de keuze van de bakker, de werkgever of de bank.
  • Geld bewaar je niet meer in een trommel. Je krijgt geen loonzakje meer. Alles loopt via de bank.
    Persoonlijke herinneringen werden gedeeld.
De jonge ondernemer bij de boerenleenbank:
”Geld lenen? Ben je boer?”
“Nee, ik ben vrachtrijder”. “Hoeveel geld heb je zelf?”
“Ik heb helemaal niks”.
“Dan krijg je ook niks!”
Je moest eigen kapitaal of een borg hebben.
De zadelmaker liet zijn jonge zoon kwitantielopen
in de Beemster. De jongen was zo bang voor honden
dat hij bij sommigen niet het erf op durfde te gaan.
Toen hij onverrichterzake weer thuis kwam zei hij dat
die boer niet thuis was geweest.

Uit het boekje ‘100 Jaar en wat nu…’ over de geschiedenis van 100 jaar Gereformeerde Kerk te Schermerhorn 1892 – 1992 werd beschreven hoe enkele mannenbroeders zich losmaakten uit de Nederlands Hervormde Kerk en zo een plaatselijke kerkscheuring veroorzaakten. Financiën waren een probleem. Niet iedereen van de kleine kerkeraad kon zich een gemist dagloon veroorloven om de classis te bezoeken.
De koster kreeg op een goed moment fl. 12,- loonsverhoging en de organisten werden beloond met een doos sigaren.

We eindigden met de teneur van deze tijd. Doemdenken viert hoogtij. Ondanks onze welvaart en welzijn is er veel somberheid en getob. Nieuwkomers, milieu, toekomst, jeugd. ‘Vluchten kan niet meer’.

In het Bijbelboek Job wordt de betrekkelijkheid van onze bezorgdheid getoond als Jobs klacht wordt beantwoord met: “Weet je wel wie dit alles heeft geschapen? ………….Heeft de regen een vader?”

De volgende keer komen we bij elkaar op donderdag 14 maart 15.00 – 17.00 uur. Bij Hans en Alie. Het onderwerp is ’De Nashville-verklaring’.