Van de dominee – juli 2019

Juni was een maand van veel bijzondere diensten: Pinksteren, oecumenisch ‘Trinitatus’ in Zuidschermer, een jubileum (zie foto’s in het besloten gedeelte) met de bevestiging van Wil, en de doop van Pieter in de kliederkerk op 7 juli. Mooie en bijzondere diensten, die fijn zijn om te doen. Maar ook diensten die veel inzet en tijd vragen. Het wordt tijd voor het zomerreces!

Hoe is het gegaan, en hoe gaan we verder
Ik kijk terug op een goed eerste half jaar in uw midden in deze gemeente. In de kerkenraadsvergadering van 9 juli zullen we uitgebreid aandacht besteden aan de invulling van mijn predikantschap. We kijken terug, en we kijken vooruit. Wat zou goed zijn om in deze gemeente op te pakken. Wat mag wat minder. Wat kan misschien anders. Waar liggen vragen. Zoals altijd zal het gaan om prioriteiten. ‘Alles is belangrijk’ natuurlijk. Maar misschien zijn sommige zaken net iets belangrijker dan andere? Het is goed om daar met elkaar over te spreken, zodat we met elkaar staan voor de koers die we uitzetten en de keuzes die we maken. In de gemeentevergadering van 1 september hoort u daar meer over.

Digitaal…. Facebook en e-nieuwsbrief
Zo communiceren wij tegenwoordig, veel per email, soms ook via Facebook. In de werkgemeenschap van predikanten spraken we daarover afgelopen mei. Hoe doe je dat, als dominee, digitaal communiceren. Je ontkomt er niet aan. En dat is ook zo. Ik heb al ettelijke malen goed pastoraal contact onderhouden per what’s app als persoonlijk bezoek te belastend was, of per sms. En zonder e-mail kunnen wij ons het leven niet meer voorstellen. Het moet zoiets zijn als vroeger de telefoon. Toen die er eenmaal was in ieder huis konden we die niet meer wegdenken. Het gesprek in de werkgemeenschap heeft mij ertoe gebracht een nieuw Facebook-account te openen, onder de naam ‘Ds Corrie van Duinen’. Inmiddels hebben zich al de nodige ‘vrienden’ gemeld uit en rond de gemeente. Hier zal ik vooral delen wat op theologisch erf, of in de gemeente het delen waard is. En af en toe fietst daar ook een persoonlijke noot tussendoor. Daarnaast zal ik af en toe een digitale nieuwsbrief maken vanuit mijn werk. Het is de bedoeling hier ook fotootjes in op te nemen, maar vooral om alle geïnteresseerden op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben, en wat er speelt in de gemeente. ‘De Aanwijzer’ blijft uiteraard het aangewezen mededelingenblad van de gemeente en de kerkenraad. We zullen zien hoe dit werkt. U kunt zich voor de nieuwsbrief rechtstreeks bij mij aanmelden, per e-mail uiteraard.

De laatste 30% in Alkmaar
‘Het interimwerk ligt hier voor het oprapen’, verzekerde Marius Braamse mij toen ik als alleenverdiener wat bezorgd keek bij de financiële consequenties van een 70% predikantschap. En hij heeft gelijk gekregen. Op advies van (alweer) Marius is contact met mij gezocht door de Protestantse Gemeente Alkmaar, met het verzoek om als interim-predikant voor 12 uur in de week het ouderenpastoraat waar te nemen in de wijk ‘Alkmaar Zuid’. Het contract is nog net niet getekend maar de eerste afspraken zijn al gemaakt. Onze overeenkomst zal ingaan op 12 augustus a.s. voor de duur van een jaar.
Mijn werk in Alkmaar zal op declaratiebasis zijn van de uren dat ik daar werk verricht. Dat voorkomt dat ik teveel uren zou gaan werken, en dat het ten koste zou gaan van mijn werk in De Schermer. Want dat is zeker niet de bedoeling. Daarnaast is de afspraak gemaakt dat in het geval van botsende agenda’s mijn prioriteit ligt bij de Protestantse Gemeente Schermer. We gaan zien hoe zich dat gaat ontwikkelen. Op zondag 25 augustus – ervan uitgaande dat alle nog restende formaliteiten rondkomen – zal ik in de dienst in de Vrijheidskerk worden voorgesteld aan de gemeente.
De afgelopen maanden heb ik erg genoten van de extra vrije tijd die de 70% werktijd mij gaf. Het voelde een beetje als vakantie op het platteland 🙂 Het heeft mij vooral ook de tijd en de ruimte gegeven goed te wortelen op deze nieuwe plek. Ik voel mij hier inmiddels zeer thuis.

Troost
Heer,
er valt geen blad van een boom
buiten U om.
U bent aanwezig in alle leven
en in de loop der dingen.
U weet van mijn vreugden,
van mijn beproevingen
en van mijn tranen.
Laat die gedachte