Berichten van de ZWO

Het zal je maar overkomen. In het land waar je bent geboren wordt het leven voor jou onmogelijk en levensgevaarlijk. Ten langen leste verlaat je je land en ga je op zoek naar een menswaardig en veilig bestaan elders in de wereld, waar dan ook. Na een moeilijke en vaak ook gevaarlijke reis denk je die plek gevonden te hebben, vol hoop dat het hier mogelijk is een nieuw bestaan op te bouwen. Maar dan valt het zwaar tegen en de hoop vervliegt. De beelden van de chaotische vluchtelingenopvang in Ter Apel staan nog duidelijk op ons netvlies.

In Griekenland is de opvang van vluchtelingen nog vele malen erger. En duren de problemen  al veel langer, sinds de ook onlangs nog weer door sommige politici veel geprezen Turkije-deal. Een deal over de hoofden van machteloze mensen. Ik snap niet wat daaraan te prijzen valt. Doel was te voorkomen dat we in het westen zouden worden overspoeld met vluchtelingen. Doel was niet om de mens, de vluchteling te helpen. De mens die nu nog steeds in een vluchtelingenkamp moet verblijven, waar veel te weinig ruimte is, waar het koud is en nat en onveilig. Waar minderjarige vluchtelingen zelfs maandenlang op straat leven.

Helpen? Vooral niet… dat is zelfs strafbaar
De Griekse autoriteiten doen er alles aan om het vluchtelingen zo lastig mogelijk te maken. Zo worden vluchtelingenkampen ommuurd, zodat niemand er in of uit kan. Of een kamp wordt van het ene op het andere moment gesloten. Geen onderdak meer. Of ze worden gedwongen te verhuizen naar een ommuurd kamp ver van de bewoonde wereld. En een landelijk huisvestigingsprogramma wordt ineens opgeschort. Vluchtelingen die net van overzee aangeland zijn mogen niet geholpen worden, ook niet door advocaten, dat is zelfs strafbaar. En, je gelooft het niet, een taxichauffeur bracht een net aangekomen gewonde vluchteling naar het ziekenhuis en werd bestraft met een boete van € 5000. En dan heb je nog die pushpacks, net aangelande vluchtelingen worden in hun wankele bootjes de zee weer opgestuurd zodat zij geen asiel kunnen aanvragen. En een Nederlandse journaliste die al dit soort praktijken aan de kaak stelde werd opgepakt en het land uitgestuurd.

Helpen? Natuurlijk wel!
Plaatselijke kerken en partnerorganisaties proberen met steun van Kerk in  Actie het leven van deze vluchtelingen nog enigszins draaglijk te maken met gezondheidszorg en een hulppakket met eerste levensbehoeften zoals gezond voedsel, kleding, hygiëneartikelen. En voor de jongeren onderwijs als eerste levensbehoefte. Op speciale scholen leren zij Grieks en Engels en zelfs wiskunde. Verder kunnen de vluchtelingen juridische bijstand krijgen bij hun asielprocedure. En soms lukt het om voor gezinnen een betere verblijfplaats te vinden! En dan kan het beginnen: het opbouwen van een nieuw bestaan! Daarom houdt Kerk in Actie al jaren tegen het einde van het jaar een speciale actie voor de vluchtelingenkinderen in Griekenland. En die actie steunen wij maar al te graag.

Namens de ZWO-commissie, Eel vdW.

CategorieënZWO