Berichten van de ZWO – oktober 2019

Voor de najaarszendingszondag heeft de ZWO samen met ds Corrie een themadienst voorbereid. We nemen u mee naar Zambia, een republiek in het zuiden van Afrika. Waar de kerk niet krimpt maar groeit. En dus de vraag naar predikanten ook!

De economie van Zambia is vooral afhankelijk van mijnbouw, hoofdzakelijk koper, en daardoor kwetsbaar. Rond de mijnen is veel verstedelijking. Daarbuiten hebben veel boeren hun kleine bedrijfjes die meestal dienen voor de eigen voedselvoorziening. Daar is het dagelijks een strijd om het bestaan. 68% van de bevolking zit onder de armoedegrens. Het merendeel van de bevolking is christelijk en heeft goed onderwijs genoten.

De grote behoefte aan predikanten staat hoog op de agenda van de universiteit van de hoofdstad Lusaka, de Justo Mwale University. De theologische faculteit biedt aan zo’n 130 studenten goed en veelzijdig onderwijs, op de praktijk gericht. Die praktijk houdt in dat je als dominee op het platteland van alle markten thuis moet zijn. Daar wonen de meeste laaggeschoolden. Zo kan het voorkomen dat niemand in een gemeente verstand heeft van financiën, en dat de dominee naast predikant ook kerkrentmeester is… Maar wellicht moet hij of zij zich ook wel eens voordoen als politicus of als voorlichter in de landbouw of gezondheidszorg.

De studenten van de theologische faculteit worden daar op voorbereid en krijgen dus te maken met een veel ruimere opleiding dan alleen theologie. Een aantal studenten, komend van buiten de stad, heeft zijn intrek genomen op de campus van de universiteit, soms zelfs met hun hele gezin. Zij krijgen les van Zambiaanse docenten en ook van een docentenechtpaar uit Nederland, Thijs en Marike Blok uitgezonden namens Kerk in Actie. Zij hebben eerder in buurland Congo gewerkt en geven nu sinds 2018 les aan Zambiaanse theologiestudenten. In een blog van Kerk in Actie doen zij regelmatig verslag van hun ervaringen en ook over hun studenten. We zullen enkele studenten met inspirerende verhalen aan het woord laten komen tijdens de dienst.

U zult in de dienst ook horen op welke manier we blijk willen geven van onze betrokkenheid bij deze predikantenopleiding en met Thijs en Marike Blok.

Het zal u niet verbazen dat de collecte tijdens deze themadienst is bestemd voor het opleiden van betrokken predikanten in Zambia. Warm aanbevolen.

Nieuw in de wereldwinkel : honing en wijn uit Moldavië

Na afloop van de oogstdankdienst in Stompetoren op 10 november is er weer wereldwinkel en boekentafel.

Bij de wereldwinkel hebben we iets nieuws, twee produkten geïmporteerd uit Moldavië, namelijk honing en wijn. Nu wil honing nogal eens gauw verharden, maar deze honing, van de acacia, blijft lang vloeibaar is mij verzekerd. En de wijn? Er is een rode merlot huiswijn en een witte: chardonnay. En nog een duurder merk rood. Kom, koop en proef zou ik zeggen. Met deze handel kunnen we extra doneren voor Bethania, hulp voor jongeren en ouderen in Moldavië. Dus hoe meer wijn en honing we verkopen, hoe meer geld er naar Bethania gaat.

Deze keer, met de feestdagen in het vooruitzicht, hebben we ook weer mooie cadeau-artikelen bij de wereldwinkel.

En op de boekentafel liggen diverse nieuwe uitgaven, natuurlijk ook dagboeken, agenda’s, CD’s, kalenders en kaarsen. En meer voor kerst en oud en nieuw. Kom maar eens neuzen met de koffie in de hand.

CategorieënZWO