Huiskamerkring Goud bijeen

Op 9 januari zitten we met z’n negenen bij elkaar. De plek van ontmoeting is de huiskamer van Hans en Alie. Familieverhoudingen is het hoofdonderwerp.

De Volkskrant van 3 augustus heeft een boeiend artikel geplaatst over de zonen van een predikant: ‘Het draadje dat de Blokhuisbroers (Leo en Paul) verbindt’.

We denken na over onze eigen band met familieleden en vertellen over het gezin waar we uitkomen. Ieder zo verschillend zijn weg gegaan en uit elkaar gegroeid.
Maar nu op oudere leeftijd de familieband als zo waardevol ervaren. Uitbundige familiedagen of nog een enkele nicht die op bezoek komt.
Gaven we elkaar allemaal bijnamen?
Met wie had of heb je een speciale band?
Er ontstaan prachtige, maar ook verdrietige verhalen.
Het gaat over liefde en verantwoordelijkheid, trots en vriendschap.
Was je de oudste of juist de jongste?
De bruidsjonker op de bruiloft van de grote zus.
De zorg op de boerderij en altijd op melkerstijd beschikbaar moeten zijn.
Het plezier van het om en om bij elkaar spelen tussen de kerkdiensten door toen er ’s morgens en ’s middags nog gekerkt werd. Boeken verslinden bij de een of juist met kleine kinderen spelen bij de ander. Gedeelde ervaring van het overleden zusje als eerste herinnering van een driejarige. Het eerste meisje met deze naam, want daarna kreeg je volgende zusje dezelfde naam.

Oorlogsherinneringen. De broer die je gezicht in het gras duwde toen een vliegtuig laag overvloog en een auto vlakbij beschoot. De warme bedstee, waarachter de schuilplaats voor onderduikers. ‘De boorden (van overhemden) kunnen worden opgehaald’, het sein dat er een razzia op komst was. Nu het besef van het levensgevaar dat je ouders liepen door die vanzelfsprekend geboden gastvrijheid.

Gods gunst
Een verhaal uit ‘Vrijspraak voor losers’ van Nadia Bolz-Weber gaat over de lef van Maria bij de aankondiging van Jezus’ geboorte om de engel te vertrouwen die zei dat God haar zijn gunst had geschonken. Het zal je maar gebeuren. Dat raakt.
Verhalen met prachtige raadsels, maar ook het actuele nieuws komt voorbij.

De volgende bijeenkomst is op donderdagmiddag 5 maart van 14.00 – 16.00 uur
Bij Adri o.l.v. Jaap.
De volgende onderwerpen komen dan aan bod:

• IS-kinderen
  • Doorwerken na je pensioen