Samen staan voor het orgel

In de kerk van Stompetoren staat een mooi orgel. Sinds 1862. Gebouwd door orgelbouwer Naber uit Deventer. Het staat niet alleen mooi, maar het klinkt ook mooi. Voor, tijdens en na de dienst horen we dat. En als we ons na afloop allemaal omdraaien richting uitgang, staan we samen voor het orgel. Letterlijk maar ook figuurlijk. En dat is precies de bedoeling. We zijn het ons niet altijd bewust, maar ieder van onze kerkleden is feitelijk bezitter van een klein stukje van dat orgel. En samen willen we er voor stáán, er zorgzaam voor zijn.

Er samen naar luisteren, liefst allemaal tegelijk. En dat kan nu, straks. Want omdat de orgels in deze coronatijd veel minder te horen zijn heeft de Stichting Vrienden van het Orgel een mooi plan bedacht. Orgelconcerten die online te beluisteren zijn. Orgels die online te horen zijn. En dat mooie orgel van ons allen in Stompetoren is één van de orgels die daarvoor uitgekozen zijn, samen met dat in Grootschermer en de Noordeinder Vermaning. Best om trots op te zijn. De datum voor de opname van het concert staat al vast. Dat is 7 juli. Op een nu nog niet bekende datum zal het concert te beluisteren zijn op het YouTube-kanaal Alkmaar Orgelstad. De verdere gang van zaken staat nog niet helemaal vast op dit moment van schrijven. In elk geval werken we aan een netwerk om dat beluisteren zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat kunnen kerkleden zijn maar ook een flink aantal andere mogelijke belangstellenden, hoe meer hoe liever. Via dit netwerk wordt waarschijnlijk nog in de loop van juli het concert digitaal doorgegeven. Via de mail. Net als bij de online diensten van nu. Met een link naar YouTube.

Eel – in samenwerking met de Vrienden van het Orgel.

Zes korte onlineconcertjes in de Alkmaarse Schermer en stad

Op orgels die je anders nooit hoort
Dinsdagavond vanaf 19:15 uur; eerste uitzending 30 juni 2020
De uitgestrekte Schermer met zijn vele dorpjes is ideaal voor een ontspannen fietstochtje. In de uitgestrekte weilanden met sloten en plassen onder de rook van Alkmaar rijgen de vele kerktorentjes zich aaneen tot een makkelijk te volgen route. En in deze coronatijd is rust en stilte gegarandeerd: geen vliegtuig te bekennen en slechts een enkele verdwaalde toerist. Ideale omstandigheden voor het opnemen van muziek. Voor de Vrienden van het Orgel reden om een reeks online orgelconcertjes vanuit deze verstilde kerkjes te organiseren op orgels die je anders nooit hoort. We beginnen de serie in Schermerhorn, daarna langs Alkmaar, Oudorp, Noordeinde, Grootschermer en voorlopig als laatste Stompetoren.
Vanaf 30 juni elk dinsdag om 19:15 uur via deze link.

En bekend maakt bemind en worden deze concertjes een extra motivatie om zelf eens te gaan kijken.

alkmaarorgelstad.nl
vriendenvanhetorgel.nl

Mede mogelijk gemaakt door de Vrienden van het Orgel Alkmaar en de betreffende locaties.