Creativiteit is een vorm van levenskunst

Het is januari, en tijd om op te ruimen, nieuwe roosters in te plannen, nieuwe mapjes te maken op de computer, en het werk van de komende periode te overzien. Het voelt toch altijd een beetje als een ‘nieuw begin’, zo’n nieuw jaar, ook al weet je ook wel dat het leven eigenlijk ‘gewoon’ weer doorgaat.

Bij alles wat ik aan nieuwjaarswensen las trof mij de tekst van Zuster Mariella Oberndorff, een van de zusters Augustinessen van Sint-Monica. Zij schrijft in hun blad ‘Stad Gods’ onder het kopje ‘Een goed begin’ over de slogan “being creative is not a hobby. It’s a way of life.”

… Is het niet aan ons allemaal om creatief te blijven, om voor elkaar juist die ruimte te scheppen waar mensen hun weg naar God kunnen gaan? Creativiteit is een vorm van levenskunst. Het is een kunst om niet opgejaagd te worden door verwachtingen en verplichtingen. Deze levenskunst heeft alles te maken met wijsheid, waardoor je je durft af te vragen: waar ben ik mee bezig, waar ben ik eigenlijk naar op zoek?

Een mooi begin: een goed voornemen om met elkaar in de gemeente de ruimte voor creativiteit te koesteren, ruimte voor God, en voor elkaar. En ervoor te waken dat ons ‘werk’ voor de kerk niet alleen maar gevuld is met verwachtingen en verplichtingen. Ik neem de woorden van Zr Mariella graag ter harte. Zodat het voor ons allemaal in ons ‘werken’ in de kerk een creatief en gezegend jaar mag zijn.

Ds. Corrie van Duinen