Van de dominee – september 2019

Over het leven
Het was een augustusmaand met veel verdriet. Soms heb je dat, als dominee. Gesprekken over krassen op de ziel. Over wat mensen elkaar zomaar aan kunnen doen, bedoeld of onbedoeld. Het gebeurt, ook in de kerk. En soms vallen daardoor mensen uit de boot, vallen zij uit de gemeenschap, soms daarbij ook nog een handje geholpen, en soms vallen zij ook van hun geloof. Tenminste, zo lijkt het dan. Zo zeggen ze dat misschien zelf ook. Maar of dat ook zo is? Meestal niet, vermoed ik. Het ‘weten’ van geloof, van God, van zijn onbeschrijfelijke trouw…. dat houdt maar zo niet op. Dat gaat op zijn best ondergronds.

Voor een begrafenis van zo iemand, die mij nog vertrouwde, maar de rest van het kerkvolk niet meer, zocht ik naar teksten die wel gaan over geloof, maar dan met de lichtheid die bij haar hoorde, zoals ik haar kende, met woorden die je kunt nazeggen ook als de kerk er niet meer voor je is. En zo kwam ik uit bij een tekst van Toon Hermans. Het gaat over het leven. En tegelijk gaat het ook over de dood. Eigenlijk gaat het over beide tegelijk. Ik gaf het haar man en kinderen mee. Ik geef het ook u graag mee. Het zijn woorden die ‘goed’ zijn voor mensen ‘binnen’ en voor mensen ‘buiten’ de kerk. Als je dat onderscheid tenminste wilt maken. (Uit het bundeltje ‘In de Stilte zal ik je opnieuw ontmoeten’)

Leven
Ik voel iets van een licht in mij
ik kan het niet verklaren
ik voel het niet alleen vandaag
ik voel het nu al jaren een licht
dat ik niet vatten kan
het is iets onbeschrijfelijks
soms schijnt het fel en dan weer vaag
nee, nee het is niets lijfelijks
ik voel het licht maar zie het niet
het maakt ook geen geluid
maar zeker weet ik, aan het end
dan gaan we samen ‘uit’.

Een nieuw seizoen
We beginnen na de vakanties weer een beetje ‘nieuw’ met elkaar. Een nieuwe start op startzondag 22 september, en voor mij ook nieuw werk naast de gemeente in de Schermer, in Alkmaar. Inmiddels ben ik daar begonnen en heb ik de eerste werkdagen erop zitten. Ik merk dat het leuk is om op twee plekken te werken, met verschillende mensen. Praktische betekent het dat ik mijn werkschema iets heb aangepast. In principe werk ik in onze gemeente op de maandagen, donderdagen en vrijdagen, en in Alkmaar op dinsdagen en woensdagen. Maar pastoraat laat zich niet altijd in de agenda structureren. In de praktijk zal het vast wel wat door elkaar heen gaan lopen. Een aardige bijkomstigheid is dat ik nu wel alle dagen van de week direct bereikbaar ben. Of u nu uit Alkmaar belt, of mailt, of uit Grootschermer, dat maakt natuurlijk niet uit. Dat gaat alle werkdagen van de week nu gewoon door.

Op 1 september gemeente-bijeenkomst
Na de dienst op 1 september praten we onder de koffie met elkaar over een aantal zaken. Om te beginnen is het de bedoeling dat de nieuwe website op die datum de lucht in gaat. Ik heb al een voorproefje gezien. Het is mooi geworden! Als de techniek het toelaat zullen we u via de beamer de website laten zien, en wat er nieuw is. Dat is onder meer dat er een ‘beveiligd’ gedeelte op de website komt, waar persoonlijke berichten op komen te staan. Daar kunnen we namen, adressen, en persoonlijke omstandigheden melden zonder dat deze informatie het hele internet over zwerft en door iedereen te zien is. U moet zich daarvoor op de website registreren, maar dat leggen we op 1 september allemaal uit. Als u straks in de wandelgangen dus over iemand ‘iets’ hoort, rond ziekte of overlijden bijvoorbeeld, dan kunt u op de wel-en-wee pagina op de website zien of er bijzonder nieuws is, en of het gerucht dus klopt.

Het tweede onderwerp is wat er uit de kerkenraad van juli is gekomen over mijn werk. Het zal dan gaan over hoe we omgaan met de liturgie, en er zijn een paar nieuwe plannetjes om u vast iets over te vertellen. In september zal de kerkenraad nog verder praten over mijn plannen, en zal zij zich ook buigen over een definitief voorstel rond de vernieuwde liturgie die we willen gaan volgen. Dat komt dus later nog. Weet u in ieder geval van harte uitgenodigd. Zelf ga ik die ochtend voor in Heerhugowaard, maar kom na die dienst direct naar Schermerhorn voor de koffie.

Kliederkerk? YES, op 22 september
Was u erbij op zondag 7 juli? Dan weet u een beetje wat een kliederkerk is: vooral een ‘dienst’ met veel spelletjes, activiteiten, en plezier. Maar was u er niet bij, kom dan kijken, en meedoen op zondag 22 september in de kerk van Stompetoren. Dan maken we samen opnieuw een ‘kliederkerk’. Het woord ‘kliederkerk’ is misschien wat verwarrend. Maakt u zich geen zorgen, u hoeft niet te ‘kliederen’. Inmiddels is het woord landelijk ingeburgerd, en zitten we er een beetje aan vast. Je moet dus vooral zelf gaan ontdekken wat het is, en hoe leuk het is. Deze informele diensten, speciaal voor gezinnen met kinderen ontwikkeld, is overgewaaid uit Engeland, en daar heet het ‘messy church’. Net zo’n verwarrende term denk ik.
Dus: kom meedoen, laat je verrassen, zeker als je kind bent, en neem je vriendjes mee. Zo leuk had je nooit gedacht dat het in de kerk kon zijn. Op zondag 29 september doen we weer een kliederkerk, ook weer in de kerk van Stompetoren. Dan gaat het over ‘lopen op het water’. Wie kan zich daar iets bij voorstellen? Of wil je dat ook wel eens proberen?
Een kliederkerk duurt wat langer dan een uur. Er is veel te doen, en veel ruimte voor informele gesprekjes. De kerkenraad vond het een goed idee om zo de ‘startzondag’ in te vullen dit jaar, met een ‘kliederkerk’, en koffie na. Het wordt een klein feestje denk ik! En misschien overbodig om te zeggen, onze ‘kliederkerk’ is voor alle leeftijden! Er is voor iedereen wat te doen dat past bij de leeftijd.