Van de voorzitter – december 2020

Bijna december, het licht wordt minder, de temperatuur wordt lager, de gordijnen gaan op tijd dicht en Home Alone was een film, maar is in 2020 steeds meer werkelijkheid geworden. Gaandeweg dit jaar is alles anders geworden. We hebben geen maakbare wereld. We zijn de controle over de toekomst soms hopeloos kwijt. Maar ondanks de coronabeperkingen en onzekerheid, zoeken we wegen om het leven te delen, waar dat kan.
Sinds 5 juli wordt er wekelijks een aangepaste kerkdienst in Stompetoren gehouden. Soms
zijn er meer aanmeldingen dan dat er plaats is, maar veel mensen denken mee om ruimte
voor elkaar te maken. Er is veel stille inzet om diensten voor te bereiden, het gebouw ruim
en schoon te maken, of met dominees afspraken te maken en muziek voor te bereiden.
Opnamen te maken en uit te zenden. Overal lopen draadjes en samen leeft er meer dan dat
je op het eerste oog ziet.

Nadat ds. Corrie plotseling ziek werd, moest er veel gebeuren om voorzieningen te treffen.
Andere voorgangers voor de kerkdiensten werden gevonden en ds. Marius Braamse kan ons gelukkig als predikant tijdelijk helpen. Momenteel zijn de kerstvoorbereidingen al in volle gang. Niet alles rond de feestdagen gaat lukken zoals we het voor die tijd hadden bedacht. Naast de zichtbare kerkdienst zijn ondertussen ook de begrotingen van Kerk, Diaconie en zending gereed om goed gekeurd te worden. Want ook dat moet rond zijn om het Schermer kerkje in praktische zin te laten draaien.

Omdat ds. Corrie december 2021 met pensioen gaat, werken we aan de mogelijkheid om de vacature die dan ontstaat zo snel mogelijk in te kunnen vullen. Daar is best veel voorbereiding voor nodig. Naast de vacature van predikant, zijn er ook veel kerkenraadsleden van wie de termijn ook in 2021 afloopt. Bij een kleine gemeente die elk jaar gemiddeld wat ouder wordt, is dat best een punt van zorg. Maar we hopen met elkaar als gemeente daar een oplossing voor te zoeken. Dat kunnen we niet als kerkenraad alleen organiseren, maar daar hebben we juist elkaar voor nodig. Nodig zijn, maar ook nodig hebben, dat blijft belangrijk. Dat was vroeger zo, en dat zal ook in 2021 zo zijn. Binnen de kerk beleven we hoop ik zoveel mogelijk samen de komende tijd van verwachting.

Advent, tijd van verwachting , op weg naar het licht van Kerst. Een rijke boodschap die niet alleen gebonden is aan de kalender, maar aan ons hele leven.

Jan